Halvtids-roundup – är det läsarna som har mediemakten?

by

Halvtid i Almedalen – och halvtid i matchen om vem som egentligen är veckans mediemäktigaste. Så vad är ställningen i halvtid? I vilka kretsar finns makten över mediernas agenda?

  • Bland mediebolagens ägare? Delvis såklart, men inte helt och hållet. Anders Ahlberg resonerar i Medievärldens Almedals-special kring hur makten och påverkansrollen har förskjutits från medieägarna till enskilda journalister.
  • Bland politikerna? I stor utsträckning är det nog så, om inte i form av beslutsfattare så i form av PR-magneter. Man behöver inte gå igenom Almedals-bevakningen särskilt noggrannt för att se att det är politikerna som kammar hem lejonparten av medieuppmärksamheten här. Detta trots att samtliga politiska talare hittills har fått ljumma recensioner av experttyckare på plats.
  • Bland företag och PR-människor? Knappast just här i Almedalen. Resonemangen bland företag som är här verkar vara att vinsterna utgörs av de relationer som byggs – framförallt i planeringen inför seminarierna. Det är förmodligen en ytterst liten andel av företagen här som kan räkna hem sina Allmedalsinvesteringar i redaktionellt utrymme.
  • Bland läsarna? Tja, kanske. Läsarmedverkan och användarskapat-trenden lever och frodas i Almedalen. Av de seminarier som TU bjudit in till hittills är det det om Huffington Post och medborgarjournalistik som rönt allra mest uppmärksamhet. SVT profilerar sig här i Almedalen med Youtube och frågor från tittarna. När en av de mest synliga åsiktsmaskinerna på plats, Rick Falkvinge, pratar medier handlar det om att mediekonsumenterna tar medieproducenternas roll. Och i klippet här nedanför kan man höra GP:s Stephan Lövgren ge exempel på en negativ variant – hur hatiska läsarreaktioner kan påverka och hämma nyhetsbevakningen.

Men en hel del återstår fortfarande innan sista ordet är sagt. Först på TU:s grand finale på fredag får vi det slutliga svaret på vem som är Almedalens mediemäktigaste.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: